2013 m. lapkričio 1 d., penktadienis

Papildant temą „Konfrontacija informacinėje erdvėje – svetima įtaka mūsų protams“.


Spalio 7 dieną, Kauno miesto savivaldybės Didžiojoje salėje, įvyko pranešimas tema „Konfrontacija informacinėje erdvėje – svetima įtaka mūsų protams“. Pranešimas buvo labai naudingas ir laiku (manau, jog tokių pranešimų reikėtų daugiau ir dažniau), bet jame pasigedau kai kurių pastebėjimų. Žinoma, gal jų buvo vėliau, o aš jų tiesiog neišgirdau, nes teko ankščiau išeiti. Tad, jei kas ne taip, visada lauksiu papildymo ar diskusijų.
 
Labiausiai mane pralinksmina pastebėjimas, jog Rusija pradėjo vykdyti informacinę kampaniją prieš Lietuvą. Šitaip šnekama pastaruosius kelerius metus ir protarpiais tai pradeda atrodyti lyg kokia isterija ar raganų medžioklė. Gerbiamieji, ji niekada nebuvo nutrūkusi, tiesiog skiriasi intensyvumas ir tam skiriamų lėšų kiekis. Virtualios realybės kūrimas, esamų vertybių „išplovimas“ ir visuomenės demoralizavimas nėra kažkokia naujiena. Ši taktika naudojama daugybę šimtmečių.
 
Kokį atsaką į tai siūlo mūsų „elitas“, be klyksmo, jog Rusija puola, kas ir taip aišku? Ogi didesnę euro integraciją, pseudo toleranciją, laukinį kapitalizmą, kurio pasekoje mes netenkame šimtų tūkstančių žmonių per emigraciją, bei gauname puokštę naujų, abejotinos vertės vertybių. Logiškai mąstančius žmones tikrai stebina tokia gynybinė taktika, tiksliau, jos nebuvimas bei tiesioginės (kad ir informacinės bei ekonominės) atakos atveju apsimesti, jog užtenka tik įvardinti atakas, bet nieko nesiimti, norint jas nukenksminti. Tai nelogiška, tad parašysiu kokią išeitį siūlyčiau pats.
 
a) Lietuvio identiteto stiprinimas. Taip, būtent lietuvio, per etninį pagrindą, o ne kurti mistines europiečio tapatybes. Tauta yra kuriama, bet tai ilgas procesas, turi praeiti šimtmečiai, tad skubotas „naujos tautos“ konstravimas kelia ir kels tik sumaištį žmonių galvose. Be to, mano ir, manau, bet kurio patrioto tikslas yra lietuviška Lietuva.
 
Tapatybę stiprinti bei kurti/sintetinti galima įvairiais būdais. Savaime suprantama prioritetas turi atitekti švietimui ir kultūrai, savai istorijos interpretacijai, jos populiarinimui ir pavertimui į masėms suprantamą produktą. Po to būtina atsvara žiniasklaidoje, kuri yra labai svarbi realybės konstruotoja. Švietimas, kultūra ir masinio informavimo priemonės (MIP) yra būtini svertai norint ugdyti patriotišką ir pilietišką asmenį. Kurti savo socialinę inžineriją, kuri sudarytų atsvarą kitų valstybių įtakai (tiek iš Rytų, tiek ir Vakarų). Kodėl to reikia? Cituoju:
 
Vienintelis įstatymas, pasak Hilckmanno, esąs kultūrų kova: „Kultūros kovoja viena su kita, Viena stengiasi išstumti kitą. Kultūrų varžybas ir kovą suprasti reiškia turėti raktą į pasaulinę istoriją“. Toliau Hilckmannas cituoja Konecny žodžius, kurie dar labiau paaiškina jo mintį: „Kiekviena kultūra, kol ji yra pajėgi gyventi, stengiasi plėstis. Ten, kur dvi kultūros susiduria, turi įvykti kova. Kiekviena kultūra yra puolanti, kol ji nepradeda apmirti. Kova tęsiasi tol, kol viena iš kovojančių kultūrų yra sunaikinama“.( Maceina)
Jei mūsų kultūra nebus kovinga, protarpiais ir agresyviai ekspansinė, mes trauksimės ir nyksime. Su laiku pradėsime gėdytis savo šaknų (kas pastebima jau dabar) bei perimti svetimą kultūrą (kas jau vyksta).
 
Kalba. Lietuva yra Rytų Europos istorijos sandas. Tautinis, etninis - kalbinis savitumas čia vertinamas ypač. Kalba, etninės savimonės esminis simbolis, VRE (Vidurio rytų Europos) šalyse, vadinasi, ir Lietuvoje, turi politinę prasmę. VRE ji valstybingumui tapo tvirtesniu pagrindu negu teritorija. Todėl kova su LLRA nėra tik saujelės intelektualų ir kalbininkų rietenos su lenkais. Atrodo, toks mažmožis kaip vietovardžių keitimas ar lentelių su kitos kalbos gatvių užrašais kabinimas iš tikrųjų turi didelę politinę prasmę. Analogai su Vakarų Europos šalimis mums netinka, pats laikas būtų pamiršti lygintis. Čia visai kitokia geopolitika ir visai kitaip suprantamas tautiškumas bei valstybingumas. Lietuvių kalba neturi būti derybų objektas.
 
Toliau įrašyčiau simbolius, papročius, minėjimus, eisenas, sportą - viską, kas kuria bendrą vienybės aurą, telkia mases, bičių spiečiaus principas.
 
b) Elitas. Visi skirtingai suvokia kas tai yra. Ir skirtingus asmenis prirašinėja prie elito. Pasak prof. Vaidučio Laurėno:
„Dabartiniai Lietuvos politiniai elitai yra žemiau vidutinio visuomenės narių gebėjimų lygio, kartais jie atrodo tiesiog pasigailėtinai, savo veiksmais skatina abejoti ne tik jų kompetencija, bet ir moralinėmis savybėmis. Problemiškiausia yra tai, kad ne visi dabartinių Lietuvos politinių elitų nariai žiūri į politiką kaip į savo pašaukimą ir profesiją. Jų mąstyme ir veikloje dažnai įžvelgiamas itin pražūtingas motyvas - jeigu ne mes valdome Lietuvos valstybę, tai ir valstybė yra ne ta, kurios siekta. Profesionalumo prasme nesuprantamai formuojamos Prezidento, Seimo ir Vyriausybės patarėjų bei padėjėjų korpusas. Ūkio klausimais neretai pataria filologai, socialiniais klausimais - filosofai.
 
Politinių elitų silpnumo požymis - jų arogancija. Daugumos politikų nuomonė apie save neatitinka tikrovės. Ne vienos partijos lyderiai laiko save nepakeičiamais. Tai nepadeda atviresnėms diskusijoms ir savikritikai pačiose partijose, siaurina bendravimą u gyventojais, nepadeda pritraukti į partijas intelektinių jėgų.“ ( Vaidutis Laurėnas „Normalios politikos genezės atvejis“)
 
Kaip matome, padėtis nėra džiuginanti, juolab ir prisiminus istoriją tai turėdavome ilgus šimtmečius kada mūsų valdantysis elitas nesugebėdavo telkti ir kurti tautos ir atstovaudavo tik savus, siaurus, interesus, kas su laiku palaidodavo ir Valstybę. Tekdavo nemažai kentėti, kol užaugdavo pamaina, kuri žadindavo mases. Bet kiekvienas toks ratas mums nubraukdavo galimybes tapti geresniais.
Dabartinė padėtis yra analogiška. Neturime stipraus, mases vienijančio, pilnas auditorijas sutraukiančio elito, kuris visuomenę šviestų ir įpareigotų tapti geresne, siekti didesnių darbų. Nėra elito, kurie kurtų Lietuvos, kaip tautinės valstybės idėją, siektų aukštesnio tikslo nei tapti eiline valstybėle didžiųjų valstybių žaidimams. Bet kuris lyderis, kuris visiems teigia, jog esame maži ir nieko negalime įtakoti, automatiškai negali būti elitu. Jis - tik konkrečios situacijos ar kokios visuomenės grupės lyderis. Tokie nekuria istorijos ir nekuria Tautos bei jos ateities.
 
Kaip užsiugdyti elitą? Tai ilgas procesas ir pradžiai reikia padaryti tinkamus žingsnius ties a) punktu.
 
c) Socialinis teisingumas. Norint vieningos ir pašalinių valstybių daromoms įtakoms atsparios visuomenės neužtenka tik mąstymo inžinerijos ar puikaus elito (nors tai būtų puiki pradžia). Jokia visuomenė negali pilnavertiškai egzistuoti jei didelė jos dalis yra ekonominio gyvenimo paraštėse. Jokios interpretacijos, o tik faktai, kurie pateikiami statistikos departamente:
 
2012 m. žemiau skurdo rizikos ribos Lietuvoje gyveno 18,6 proc. šalies gyventojų.
Namų ūkiuose, kurie negalėtų apmokėti 700 Lt nenumatytų išlaidų iš savo lėšų, gyveno 60 procentų gyventojų.
Namų ūkiuose, kurie neturi galimybės praleisti bent savaitę atostogų ne namuose, 2012 m. gyveno pusė asmenų.
Pagal apibrėžimą, priimtą strategijoje „Europa 2020“, Lietuvoje tiek 2011 m., tiek 2012 m. beveik trečdalis gyventojų (atitinkamai 33,1 ir 32,5 proc.) gyveno skurdo rizikoje ar socialinėje atskirtyje.
Nedarbo lygis Lietuvoje (2013m Rugsėjį) buvo 11,9 procento.
 
Nieko nuostabaus, jog tokiomis sąlygomis visuomenė negali būti stabili ir joje puikiausiai gali tarpti priešiškos valstybei ideologijos. Norint pasiekti didesnio visuomenės solidarumo bei socialinio teisingumo, teks pasukti link kairės (šiuo metu Lietuvoje tokios kaip ir nėra) su progresinių mokesčių politika. Kadangi savanoriškai kapitalas nelinkęs dalintis savo pelnu su neturtingesniais. Savaime suprantama, būtina stipri antikorupcinė politika, o ją pastūmėti gali tik skaidrus elitas, kuris vien savo asmeniniu elgesiu keistų visuomenės požiūrį.
 
Politika, geopolitika, viešoji politika yra labai sudėtingi reiškiniai ir norint priimti teisingą strategiją, reikia intensyvių diskusijų bei didesnio būrio žmonių. Mielai padiskutuočiau šio straipsnio temomis:
 
a) Lietuvio identiteto stiprinimas. Tautinės valstybės koncepcija, tautinė socialinė inžinerija.
b) Elitas.
c) Socialinis teisingumas.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą