2015 m. liepos 1 d., trečiadienis

Programos gairės

Publikuota Kaunotautininkas.lt
Marius Jonaitis
2015 m. vasario 09 d. 14:25

 SOCIALINIŲ BŪSTŲ SUTEIKIMO IR JŲ APSKAITOS PROBLEMOS
- Pagal šiuo metu galiojantį ydingą teisinį reguliavimą, šeimos ir asmenys, kurie yra išsinuomoję savivaldybės gyvenamąsias patalpas pagal Gyventojų apsirūpinimo gyvenamosiomis patalpomis įstatymą (iki 2003 m.), nustatytos socialinio būsto nuomos sąlygos netaikomos ir dėl to nuomos sutartis nekeičiama, kas reiškia, jog dauguma socialinių būstų, suteiktų iki 2003 m. gali būti išnuomoti turtuoliams, todėl socialinis būstas neatitinka savo paskirties. Būtina siekti, jog savivaldybės taryba merui pavestų vesti dialogą su vyriausybe dėl tokios teisinės bazės keitimo ir kad šis klausimas mero būtų keliamas Lietuvos savivaldybių asociacijoje.
- Iki šiol Kauno miesto savivaldybės administracija nėra atlikusi socialinių būstų inventorizacijos, todėl nežino realaus socialinių būstų skaičiaus. Be to, ši savivaldybė nėra atlikusi ir visuotinio socialinių būstų patikrinimo, todėl iki šiol nėra aišku, kiek socialinių būstų faktiškai naudojama pagal paskirtį, t.y. nėra išsiaiškinta ar socialinis būstas nėra nuomininkų pernuomotas (subnuomotas) ar kitaip suteiktas šeimoms (asmenims), ar būstas yra apgyvendintas. Todėl būtina, jog Kauno miesto savivaldybės tarnautojai, atsakingi už socialinių būstų priežiūrą ir kontrolę, atliktų socialinių būstų inventorizaciją Kauno mieste ir patikrintų, ar suteikti socialiniai būstai yra naudojami pagal paskirtį, o nustačius pažeidimus, nedelsiant nutraukti nuomos sutartis ir socialinį būstą išnuomoti kauniečiams, kurie įrašyti į eilę gauti socialinį būstą.
 
NVO VEIKLOS PLĖTROS ĮGYVENDINIMO IR SAVIVALDYBĖS LAISVŲ IR NENAUDOJAMŲ NEGYVENAMŲJŲ PATALPŲ ADMINISTRAVIMO PROBLEMOS
- Daugelis nevyriausybinių organizacijų, vykdančių veiklą Kauno mieste negali tinkamai įgyvendinti savo siekiamų tikslų, nes neturi veiklai vykdyti patalpų. Norint gauti panaudos pagrindais patalpas iš Kauno miesto savivaldybės, nevyriausybinė organizacija turi veikti ilgiau kaip vienerius metus ir turi pateikti savivaldybės administracijos struktūrinio, struktūrinio teritorinio padalinio ar valstybės institucijos, koordinuojančios tą veiklos sritį, kurioje veikia panaudos subjektas, išvadą apie panaudos subjekto veiklos reikalingumą visuomenei ir savivaldybės turto perdavimo tikslingumą. Toks savivaldybės nustatytas teisinis reguliavimas užkerta Kauno mieste tinkamai vykdyti veiklą nevyriausybinėms organizacijoms, todėl būtina jį paprastinti, Kauno miesto savivaldybės tarybai panaikinus savivaldybės nekilnojamojo turto perdavimo panaudos pagrindais tvarkos apraše nuostatą dėl minėtos išvados pateikimo ir trumpinti terminą.
- Kauno miesto savivaldybė, ribodama savivaldybės negyvenamųjų patalpų suteikimą panaudos pagrindais nevyriausybinėms organizacijoms, neefektyviai išnaudoja šias patalpas ir visų Kauno miesto gyventojų sąskaita sumoka iš savivaldybės biudžeto už nenaudojamas patalpas visas būtinąsias išlaidas už patalpų priežiūrą. Sudarius galimybes nevyriausybinėms organizacijoms paprasčiau gauti patalpas panaudos pagrindais, bus užtikrintas visuomenės interesų tenkinimas, gaunama maksimali nauda visuomenei ir turtas bus tausojamas, nešvaistomas ir racionaliai tvarkomas ne savivaldybės biudžeto, o nevyriausybinių organizacijų lėšomis. Be to, supaprastinus savivaldybės negyvenamųjų patalpų panaudos tvarką, Kauno mieste galima būtų tikėtis dažnesnių kultūrinių, meninių, muzikinių, jaunimo renginių, organizuojamų nevyriausybinių organizacijų.
 
VERSLUMO SKATINIMO IR KOVOS SU ŠEŠĖLIU ĮGYVENDINIMO PROBLEMOS
- Pasikeitus Gyventojų pajamų mokesčio įstatymui, visoms Lietuvos savivaldybėms suteikta teisė pačioms nustatyti verslo liudijimų kainas. Verslo liudijimų kainos buvo sietinos su minimaliu darbo užmokesčiu – 1530 Lt (metams) ir verslo liudijimo kaina negalėjo būti mažesnė už 1530 Lt dydį. Iki šiol Kauno mieste verslo liudijimų kainos daug didesnės ir už minimalų darbo užmokestį, kurią sudaro 1800 Lt (be lengvatų), neatsižvelgiant į veiklos rūšis, todėl būtina, jog Kauno miesto savivaldybės taryba spręstų galimybę visiems verslo liudijimams taikyti simbolinį – 1 Lt mokestį. Pabrėžtina ir tai, jog nuo to Kauno miesto savivaldybė nenukentės, nes mokestis sumokamas ne į savivaldybės, o valstybės biudžetą.
- Verslo liudijimams pritaikius simbolinį – 1 Lt mokestį, būtų ne tik sumažinta mokestinė našta užsiimančiam veikla pagal verslo liudijimą, bet ir nelegalios veiklos būtų daugiau ištrauktos iš šešėlio, skatinamas verslumas, mažinamas socialinės paramos gavėjų skaičius, deficitinis „Sodros“ biudžetas ir daugiau asmenų Kauno mieste būtų drausti privalomuoju sveikatos draudimu. Reikia pažymėti, jog verslo liudijimas išduodamas tik tada, kai iš karto sumokami valstybei visi privalomi mokesčiai – 1800 Lt (metams) už verslo liudijimą, 1080 Lt (metams) už privalomąjį sveikatos draudimą, 2160 Lt (metams) už valstybinio socialinio draudimo įmokas, taigi norint verstis veikla pagal verslo liudijimą metams iš karto į valstybės biudžetą reikia sumokėti 5040 Lt arba 420 Lt/mėn.
 
PRIVATIZUOTO ŠILUMOS ŪKIO PROBLEMOS
Savivaldybėse šilumą tiekia privačios bei savivaldybių kontroliuojamos įmonės, tačiau šilumos ūkis efektyviau valdomas ten, kur šeimininkauja savivaldybių įmonės. 1997 m. priėmus sprendimą decentralizuoti šilumos ūkį ir jo valdymą iš valstybės perduoti vietos savivaldos institucijoms, savivaldybės atsidūrė nevienodoje padėtyje. Dalis jų savo nuosavybėn perėmė nudėvėtus įrenginius ir didžiules skolas, kurios buvo kelis kartus didesnės nei įgyjamo turto vertė, todėl jos priėmė sprendimą perduoti šilumos ūkio valdymą nuomos sutartimis privačioms įmonėms, ką ir padarė tuometinei Kauno miesto politikai su „Kauno termofikacine elektrine“ iš kurios „Kauno energija“ perka daugiau kaip 90 proc. visos į miesto integruotą tinklą tiekiamos šilumos, o kitos savivaldybės, kurių perimtas šilumos ūkis buvo geresnės būklės, buvo pajėgios tvarkyti šilumos ūkį be privataus sektoriaus pagalbos. Pagal Vietos savivaldos įstatymą ir Šilumos ūkio įstatymus, už šilumos ir karšto vandens tiekimo organizavimą yra atsakingos savivaldybės, tačiau savivaldybių vaidmuo šilumos ūkio valdyme yra labai formalus, nes galutinį sprendimą dėl šilumos kainų nustatymo priima Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, o atsakomybė už priimtų sprendimų pasekmes tenka vietos savivaldos institucijoms. Nors ir kainas nustato minėta komisija, tačiau kainas už šiluma galima ženkliai koreguoti šilumos ūkį sutelkus savivaldybės rankose, jog šilumą tiektų tiektų savivaldybės kontroliuojamos įmonės, kurios rinktųsi pigesnį kurą šildymui.
 
KAUNO MIESTO VIEŠŲJŲ ERDVIŲ PRIEŽIŪROS PROBLEMOS
- Piliakalniai ne visi pritaikyti turistams, nėra priėjimų, privažiavimų, laiptų, apaugę medžiais ir krūmais, kurie ardo archeologinį sluoksnį. Ant piliakalnių nėra tinkamai įrengtų ugniaviečių-aukurų, o dabar savavališkos laužavietės taip pat ardo archeologinį sluoksnį. Gaivinant senąsias šventes, taip pat populiarinant Baltų vienybės ugnies sąšaukas (rugsėjo 22 d.) būtinas aukurų įrengimas.
 
TEISĖS Į PETICIJĄ PROBLEMOS
Užtikrinti gyventojams peticijos teisę ir teisę kreiptis į vietos savivaldos institucijas, kai reikia priimti naują teisės aktą, papildyti ar pripažinti netekusiu galios nekokybišką tarybos sprendimą.
 
TEISĖS Į PRIVALOMAS APKLAUSAS SVARBIAUSIAIS SAVIVALDOS KLAUSIMAIS PROBLEMOS
Įteisinti privalomas apklausas svarbiausiais savivaldos klausimais. Rengsime jas dėl esminių sprendimų, kurie galėtų įtakoti gyventojų bendruomenės gyvenimo kokybę ir didintų mokesčiu.
 
KAUNO MUZIEJŲ ĮKAINIŲ IR LANKOMUMO PROBLEMOS
Kauno savivaldybei priklausantys muziejai yra ženkliai pakėlę įkainius už ekspozicijų lankymą ir edukacines programas, pvz., Kauno miesto muziejuje (ir jam priklausančiuose vos vienos patalpos padaliniuose) bilietas suaugusiems kainuoja 6 Lt, vaikams, studentams, pensininkams - 4 Lt., kai tuo tarpu dideliame Vilniaus Nacionaliniame muziejuje kaina suaugusiems 5 Lt, o moksleiviams, studentams, pensininkams 2 Lt. Taip pat Kauno miesto muziejus nuomoja patalpas, kurių nuomos kaina gali siekti ir 1000 Lt. Yra pagrindo manyti, jog Kauno miesto muziejus neatlieka savo funkcijos, nes pagal apibrėžimą "Muziejus yra nesiekianti pelno, vieša, nuolat tarnaujanti visuomenei bei jos tobulėjimui, atvira lankytojams kultūros įstaiga". Manyčiau, tautininkai turėtų "gražinti" visuomenei/kauniečiams muziejus, ypač moksleiviams ir studentams apskritai leidžiant lankytis nemokamai bei sumažinti edukacinių programų kainas iki simbolinio 1 Lt vienam vaikui, kaip yra Lietuvos nacionaliniame muziejuje.
 
Visuomeninio rinkimų komiteto „Gintauto Labanausko komanda „Dirbam Kaunui“ sąrašo narys nr. 6 – Marius Jonaitis.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą